Fontolgatod az AI-t? Mi alapján választod ki a partnert?
- biankahornyak
- 2 nappal ezelőtt
- 2 perc olvasás
Frissítve: 1 nappal ezelőtt
Nagy az AI nyomás a vezetőkön
Például múlt csütörtökre meghívtak a Forbes Business Club nevű kapcsolatépítő rendezvényre, sok kiváló üzletember közé. A rendezvény egy részén képzést tartottak, ami jellemzően valamilyen üzleti témát, pl. vezetői képességeket dolgoz fel, most a karácsonyra való tekintettel a családi és baráti kapcsolatok ápolásáról volt szó. De nincs menekvés itt sem az AI elől: a végén elhangzott, hogy hamarosan várható a vezetői AI képzés.

A felhajtás nagy, a tempó gyors, és az ígéretek hatalmasak.
Hogyan is tudna egy vezető ilyen körülmények között stratégiát találni az AI témák kezelésére.
A lényeg: egy kompetens partnerre van szükséged, nem csupán egy szolgáltatóra.
Ha azt hiszed, némi online kutatással, gyors beszélgetésekkel, vagy előadásokon megtalálhatod a megoldást, tévedsz.
Sokszor megkapom a kérdést, hogy mondjam meg miért dolgozzanak velünk. Az első reakcióm, hogy senkinek nem mondom, hogy dolgozzon velünk, pláne ha ez még nem egyértelmű neki. A második reakcióm, hogy felsorolom azokat a szempontokat, amik szerintem fontosak egy AI partner választásánál:
✅ Mély tapasztalat Az MI az 1960-as évek óta létezik. Mennyi valós életben szerzett tapasztalata van a partnerednek?
✅ Holisztikus képesség A teljes képet figyelembe veszik? Egy igazi AI stratégia az üzleted minden részét érinti, nem csak az ERP-t, a HR-t vagy az értékesítést külön-külön. Képesek-e felépíteni és folyamatosan alakítani egy teljeskörűen integrált megközelítést?
✅ Integráció Teljeskörűséget nézve van-e kapacitás és képesség a céged különböző aspektusainak integrálására?
Tudnak-e egy koherens egységet képezni a céged elemeiből: rendszerekből, folyamatokból, adatokból és a cégkultúrából? Vagy csak elszigetelt, pontszerű megoldásokat kínálnak?
✅ Szakértelem Milyen szakértelemmel rendelkezik a potenciális partner? Néhány rövid kurzust végzettek állnak mögötte, vagy tapasztalt (“viharvert”) szakemberekből álló csapatról van szó, akik eredményes AI stratégiákat és rendszereket valósítottak meg?
✅ Profizmus Professzionálisak? Egybevágnak-e az értékeik a tieiddel? Amikor az AI-t a céged alapvető működésébe építed, az etika és az átláthatóság kulcsfontosságú.
✅ Motiváció, hogy kiszolgáljanak Egy sor leszel egy bevételi excel táblában, vagy valóban számítasz nekik? Megvan-e bennük a hajtóerő, hogy megismerjenek téged és megtalálják a számodra optimális megoldást? Megteszik-e azt a plusz egy lépést, hogy jobbá tegyék a szervezetedet?
✅ Partnerségi viszony Szeretnél-e velük hosszú távon, szoros együttműködésben lenni? Elmúlt az idő, amikor egy technológiai problémára elég volt sima szolgáltatót keresni. Ehhez már egy szoros, folyamatos, és teljes értékű partnerségi viszonyra van szükség.

Vége annak az időnek, amikor a partnerekkel való együttműködés jól elhatárolható területekre szorítkozott. Teljeskörű integrációhoz, a céged aspektusai közötti integráció megteremtéséhez teljes átláthatóságra, bizalomra van szükség, és különösen nem csupán egy szolgáltatásra.
A céged alapvető értékeinek összeegyeztethetőnek kell lennie az AI partnered értékeivel.
Sokan azt mondanák, mi köze a moralitásnak egy ilyen projekthez. De annak, aki sikeresen meg akarja valósítani az AI stratégiáját, arra is figyelnie kell például, hogy a partnere milyen erkölcsi elveket alkalmaz.
Ha ez nincs fontos szempontként kezelve, az aggodalomra adjon okot. Mert akár számolunk vele, akár nem, ez is része lesz a projektnek és befolyásolja az eredményét.
Azt tapasztalom, hogy durván alábecsülik a technológiai szintlépés fontosságát. Úgyhogy ha fontolgatod az AI-t, gondold végig alaposan mielőtt belefogsz, mert nagyok a rizikók, de még nagyobbak a lehetőségek.
Gerevich János
Digitális transzformáció specialista, ügyvezető
+36 20 9944 581, janos.gerevich@woodpecker.hu



